Zondag 16 juli: Flåm - Geilo

's Ochtends is ligt er een kollosaal cruiseschip in de haven van het
dorpje Flåm.
Om vanuit Flåm Geilo te bereiken had Cycletours twee opties bedacht. Een: de trein van
Flåm naar Geilo pakken en daarna het laatste stukje fietsen en twee: de hele rit van
125 kilometer zelf doen. Tessa had al gewaarschuwd dat de tweede optie onbegonnen werk
was. De rit was al aan de lange kant, maar daarbij was het terrein op veel plaatsen
mountainbike only. En dus gingen we allemaal op weg naar het station. Op de weg er naar
toe was overduidelijk een kolos van een cruiseschip te zien, die in Flåm aangemeerd was.
Al wandelend naar het station zie ik dat mijn fietscomputer niet verder wil. Hij blijft
staan op 601 kilometer.
Op het station worden de fietsen ingeladen en de trein vertrekt. We zijn aan boord van
de bekende treinverbinding van Flåm naar Myrdal (nog te zien geweest in een veilige EO
uitzending over beroemde treinen). In de treincoupé vertelt een dame van de spoorwegen
iets over de verbinding en wat er buiten zoal te zien is.

De trein tussen Flåm en Myrdal.

De Rjoandefossen.
En er is nogal wat te zien. Noorwegen blijft verbluffen. Al gauw zien we onderweg de
Rjoandefossen, een waterval die met veel kracht van een rots lijkt gespoten te worden.
Een regenboog tekent zich om het vrij vallende water. Weer verderop loopt een waterval
honderden meters omlaag, langs een soort trappetje. Watervallen zie je overal. Dan komt
Pinnelia in beeld met een lange haarspeldklim in beeld. Niet ondenkbeeldig dat
dit onderdeel was van de lange etappe. Op deze plek zijn ook drie niveaus van de
spoorweg te zien.

Dit plekje heet Pinnelia. Het weggetje had onderdeel van fietsroute
kunnen zijn.
Dan stopt de trein bij een perronnetje en we gaan er allemaal uit om de Kjosfossen te
zien. Deze machtige waterval kan van nabij bekeken worden. Je kunt er de mooiste plaatjes
schieten, terwijl je langzaam nat wordt van de fijne, opgespatte, waterdruppels. Zulke
tussenstations tussen Gouda en Amsterdam zouden niet snel gaan vervelen, denk ik.

De Kjosfossen.
In Myrdal moeten we overstappen. De fietsen worden maar net op tijd ingeladen, want de
trein vertrekt onmiddelijk. Vanuit de trein zien we een landschap dat nog steeds mooi
is: overal ligt nog sneeuw. Af en toe zien we een moeilijk begaanbaar weggetje. Zou
dit de lange route zijn? Soms liggen er enorme keien op de weg, dan zien we dat er een
stenen brug ingestort is. Je zal er maar staan na 80 kilometer: springen? waden in het
koude water? Op station Finse gaan Ad, Henri en Ralph zich wagen aan de laatste 55
kilometer over ruig terrein. De rest gaat verder naar het station Geilo. Geilo is een
wintersportplaatsje met aardig wat winkels. Een mooie gelegenheid om alvast een
afscheidskadootje te zoeken voor onze begeleidsters. De camping is een druk, maar dor,
grasveldje waar we onder andere een Nederlands gezin zit voor de camper. Het contrast
tussen de fitgereden fietsers en landgenoten met overgewicht en een zoon die de camping
niet verlaat is groot.

Station Myrdal.
|